TRAFIKK-KLARE: Etter noen timer på parkeringsplassen er Jørgen Buer (tv) og Petronelle Olsen klare for å kjøre i trafikken.

– Vi har aldri kjørt en meter på moped

Kjørelærer Stefan Anjestål ønsker mopedkurs med mer øvelseskjøring i trafikken.
Publisert
DEL

– Vi har aldri kjørt en meter på moped.

Det sa Linnea Aspestrand og Elisabeth Brunhaug, da de sammen med Emma Podkanski, Petronelle Olsen, Thea Torp og Jørgen Buer møtte til første øvelseskjøring på mopedkurset til Sentrum Halden Trafikkskole.

De seks elevene med forskjellig utgangspunkt møtte smånervøse til sin første kjøring på parkeringsplassen ved Saugbrugs. Det hjalp heller ikke på nervene med HA på sidelinja med fotoapparat.

1. TIME: Spente elever i mopedkurset til Sentrum Halden Trafikkskole. Her gir kjørelærer Stefan Anjestål (tv) instrukser til Elisabeth Brunhaug, Jørgen Buer, Emma Podkanski, Thea Torp, Linnea Aspestrand og Petronelle Olsen. – Det er en del ting dere må kunne, før dere skal ut i trafikken, sa Anjestål.Alle foto: Jan Erik Sørlie

1. TIME: Spente elever i mopedkurset til Sentrum Halden Trafikkskole. Her gir kjørelærer Stefan Anjestål (tv) instrukser til Elisabeth Brunhaug, Jørgen Buer, Emma Podkanski, Thea Torp, Linnea Aspestrand og Petronelle Olsen. – Det er en del ting dere må kunne, før dere skal ut i trafikken, sa Anjestål.Alle foto: Jan Erik Sørlie

Startet med øvelser

Målet var at alle skulle ha samme nivå, slik at de skulle være klare for kjøring i trafikken. Det vil si å ha kontroll på balanse, styring og bremsing.

Kjørelærer Stefan Anjestål hadde laget øvelser for dette, slik at elevene fikk rett følelse og kontroll på mopeden. Med hjelm og hansker startet de øvelseskjøringen. Petronelle Olsen og Thea Torp var først i gang.

Deretter fulgte Jørgen Buer, Emma Podkanski samt nybegynnerne Linnea Aspestrand og Elisabeth. De fikk beskjed om holde avstand til et par biler plassen.

– Vi trenger egentlig en egen asfaltplass for oss selv, sier Stefan Anjestål.

Elevene kjørte rundt på plassen noen ganger før de begynte med øvelser med å starte, kjøre, svinge, bremse og stoppe.

– Det er noe dere må kunne, før dere skal ut i trafikken, sa Stefan Anjestål.

Øvelse ga mestring

En øvelse var å starte samt å svinge 90 grader. De fleste klarte ikke å svinge på første forsøk, men etter hvert gikk det bra.

Elevene fikk etter hvert kontroll på kjøringen.

– Det var litt småskummelt, men gikk bra etter hvert, sier Linnea Aspestrand.

– Jeg synes det var mest vanskelig med skarpe svinger rundt kjeglene, tilla Elisabeth Brunhaug.

De fikk hele tiden instrukser på kjøringen.

– Opp med blikket og få kontroll på mopeden og følelse med gassen, ropte Anjestål før han flere ganger kunne rose med:

– Veldig bra!

I tillegg til kjøringen må elevene lese læreboka «Moped – veien til førerkortet»

– Jeg har lest den tre ganger, sier Emma Podkanski.

Vil ha mer kjøring

Stefan Anjestål mener mopedkurset er noe mangelfullt.

– Nå er det en ny plan på gang med blant annet mer kjøring i trafikk og forslag på kun to elever av gangen. Det er bra. Jeg synes ikke den trafikale delen er god nok. Det er stor forskjell fra å komme fra sykkel til moped, hvor det kun er snakk om 14 skoletimer uten noen særlig øvelseskjøring. For motorsykkel er det mye mer, sier han og tillegger:

– Derfor skjer det noe. Elevene velter og kjører på hverandre i begynnelsen. Det har også vært uhell i trafikken, men heldigvis ingen store skader.

I dag og i morgen deles gruppa i to, slik at tre og tre skal prøve seg i trafikken.

Fulgte Med: Kjørelærer Stefan Anjestål passet på at Emma Podkanski og de andre hadde kontroll. – Det er mitt ansvar, sier han.

Fulgte Med: Kjørelærer Stefan Anjestål passet på at Emma Podkanski og de andre hadde kontroll. – Det er mitt ansvar, sier han.

– Jeg kjører mye først i starten, ettersom jeg vil ha kontroll. Vi har alle radiokommunikasjon og elevene bytter plass i rekka bak meg. Deretter bytter de på å kjøre først med meg bak, slik at jeg kan se hvordan de oppfører seg i trafikken, sier kjørelærer Stefan Anjestål.

Fokus på moped og bil

På Strupe ungdomsskole gjennomfører de mopedkurset under ledelse av lærer Frode Notø, som Samarbeid med Vip Trafikkskole.

Maiken Palm Titland og Nora Fagerli er ferdig med opplæring i kjøregården.

De to 10.-klassingene er i full gang med å kjøre i trafikken under nøye vurdering av Notø.

– En del bilførere har lett for å overse mopedistene, så det er noe begge parter må tenke på, sier Frode Notø.

I GRØNNE VESTER: Maiken Palm Titland (th) og Nora Fagerli har Frode Notø som kjørelærer. Begge jentene blir 16 år i slutten av året og er fram til å ta mopedsertifikat.

I GRØNNE VESTER: Maiken Palm Titland (th) og Nora Fagerli har Frode Notø som kjørelærer. Begge jentene blir 16 år i slutten av året og er fram til å ta mopedsertifikat.

Han hadde lagt kjøretimene på Brødløs og nede i byen for at Maiken Palm Titland og Nora Fagerli skulle trene på trafikkreglene.

– Det går greit, men bilistene har lett for å kjøre forbi uten å gi tegn med blinklyset, sier Nora Fagerli.

– Det var litt vanskelig i begynnelsen. Særlig med vikeplikt og kjøring i rundkjøringer, tillegger Maiken Palm Titland.

Viktig med trafikkflyt

Notø oppfordrer mopedistene å ligge midt i kjørebanen.

– Da må de følge med i speilet, slik at de ikke lager kø. De må tenke egen sikkerhet hele veien. Det er også viktig at de leser trafikkbildet, slik at de får flyt i trafikken, sier han.

Fin flyt: Maiken Palm Titland (foran) og Nora Fagerli mestret trafikkflyten i rundkjøringen på Brødløs bra.

Fin flyt: Maiken Palm Titland (foran) og Nora Fagerli mestret trafikkflyten i rundkjøringen på Brødløs bra.

Hittil har han kjørt foran de to jentene, men på Brødløs og i byen observerte han kjøringen bakerst i rekka.

– Vi kjører med minst tre sekunders mellomrom og har radiokommunikasjon, sier han.

I stor trafikk i rundkjøringen på Brødløs kjørte Maiken Palm Titland og Nora Fagerli uten problemer flere ganger.

Dette er opplæringen

  • For å ta mopedførerkort, kl. AM 146, må du starte med et trafikalt grunnkurs og gjennomføre mopedkurs. Aldersgrensen for å gjennomføre trafikalt grunnkurs og mopedkurs er 15 år.
  • Mopedkurset består av 14 timer kjøring.
  • Kjøringen begynner på et lukket område uten andre mennesker enn elever og lærer.
  • Deretter begynner elevene å kjøre i trafikken. Først på et område med liten trafikk og med enkle øvelser.
  • Etter hvert kjører elevene i byen og på landevei med mer avanserte øvelser.
  • Etter mopedkurset må du ta teorieksamen på trafikkstasjonen. Du må ha fylt 16 for å gjennomføre denne. Det er ikke praktisk eksamen, bare en teoretisk del.
  • Lov til å øvelseskjøre privat, men da må følger på motorsykkel være over 25 år og hatt førerkort for MC i fem år.

Artikkeltags