De var der alle sammen; Steinar Fundingsrud – daglig leder i Haldenvassdragets kanalselskap, Ivar M. Johannessen - tidligere leder for Haldenkanalens venner.

Og de som har gjort slippen ferdig: Tommy Rambøl fra Ørje og de svenske smedene Ingvar Heed og Gunnar Danielsson.

Og ikke minst eieren og skipperen, Jan Tore Skofterud, av MS «Strømsfoss» - som lå i slipen i går etter et vellykket opptak.

Stor dag, men ...

– Dette er en stor dag. Nå har vi endelig arbeidsmiljøforskriftene på plass for kontrollørene, men det var i siste liten.

– Hadde vi ikke fått opp slippen å gå i år, ville nok årets sesong vært den siste. Vi har søkt om dispens mange år, men nå antydet kontrollørene at de ikke orket mer, under dårlige arbeidsforhold.

Og uten den årlige kontrollen vi er pålagt for båtene som frakter passasjerer, så blir det ingen drift.

å skal MS «Strømsfoss» nærmest gjennomrøntges og plukkes fra hverandre de nærmeste dagene. Denne kontrollen skjer hvert femte år og er en dyr affære. Den koster rundt 200.000 kroner.

Bildet: STOR DAG: Torfinn Moen (f.v.), Nils Christian Hagen, Ivar M. Johannessen, Steinar Fundingsrud, Tommy Rambøl, Ingvar Heed og Gunnar Danielsson var på plass. Foto: Morten Paulsen.

 

Åpen for alle

– Den nyrestaurerte slippen er nå åpen for alle som vil sjekke båtene sine. Det er bare å ta kontakt med meg i kanalselskapet, sier Fundingsrud.

Han kan fortelle at både «Engebret Soot» og «Turisten» skal opp på land før sesongen starter. Men private kan altså også bestille time.

Siste sesong?

Jan Tore Skofterud forteller at MS «Strømsfoss» skal ha årets første tur 20. mai og sesongen varer til 5. september.

– Men jeg ser ikke bort fra at dette blir den siste sesongen. Passasjertallet går stadig nedover og i fjor fraktet vi bare 3.800, en nedgang på nesten 1.000 fra året før. Vi betaler tross alt 120.000 kroner i sluseavgifter i året, mens private båter går gratis.

I Telemark-kanalen er det motsatt. Der betaler de private, mens de som går i trafikk sluser gratis. Jeg håper vi kan få til en bedre ordning i så måte, slik at vi kan opprettholde passasjerdriften, sier Skofterud.

  • Slippen i Vadet ble bygget i 1947 av Saugbrugs.
  • Halden kommune kjøpte den så, før Kanalselskapet kjøpte den for noen år siden.
  • Det var i 2004 at slippen i Vadet ble satt på kartet. 11 år senere står den endelig klar.

Bildet: SMILER: Steinar Fundingsrud og Ivar M. Johannessen kunne ta fram smilet i går kveld. Slippen i Vadet ble tatt i bruk for første gang etter restaureringen, da M/S «Strømsfoss» kom på land.