Pengesluking

UENIGE: Ordfører Thor Edquist og Tom Skjeklesæther er kraftig uenige om prioriteringen av Allsang på Grensen.

UENIGE: Ordfører Thor Edquist og Tom Skjeklesæther er kraftig uenige om prioriteringen av Allsang på Grensen.

Allsangdebatten fortsetter mellom ordfører Thor Edquist og Tom Skjeklesæther.

DEL

MeningerOrdfører Thor Edquist forteller i sitt leserbrev i HA, under overskriften «Motsatt av pengesluk», at han har arbeidet med å markedsføre firmaet han var med å starte «hele sitt voksne yrkesliv.»

Da kan det kanskje være på tide at noen prikker ham på skuldra og forteller ham at han ta det litt roligere. Halden er ikke et spedisjonsfirma, og oppgaven hans som ordfører er ikke primært å være markedsfører eller kundebehandler (hans egne ord).

Haldens plass på kartet har vært avklart i tre hundre år, viss det skulle stemme at turister som kommer til Fredriksten ikke lenger bryr seg om hvor Karl 12. falt, slik Edquist formidler at festningens Magne Rannestad har observert,  så har festningen og Halden et problem som vi neppe kan all-synge oss bort fra.

Thor Edquist trenger et kurs i demokrati-forståelse. Det bør få ham til å innse at at det i aller høyeste grad er legitimt å ha synspunkter på kommunens pengebruk på Allsang på Grensen. Jeg er helt sikker på at majoriteten av Haldens befolkning er enige at summer i størrelsesorden 60-70 millioner må tåle debatt og krav om innsikt. Han må slutte å beskylde de som stiller spørsmål om dette som folk som «motarbeider et av landets aller mest kjente arrangement.»

Edquist må også forstå at «Allsang på Grensen» er innspillingen av et underholdningsTV-program der man krever at statistene betaler for å delta. Noe som i seg er svært uvanlig i TV-bransjen. Det kan ikke sammenlignes med ordinære konserter, der et interessert publikum betaler for å se favorittartister, til markedspris.

Våre lokalhistorikere bør også notere seg at Edquist i sitt forsvar for kommunens pengebruk på Allsang, føler seg kallet til å omskrive vår nære historie.

Den positive utviklingen på Sydsiden etter årtusenskiftet tilskrives nå i vesentlig grad Allsang på Grensen (I et anfall av moderasjon sier han at det ikke bare er Allsangs fortjeneste), at gjestehavna ikke lenger er død og at Måka ikke er det eneste serveringsstedet.

Edquist må ha vært usedvanlig opptatt med spedisjon i årene før han ble heltidspolitiker, om han ikke fikk med seg at byutviklingen på Sydsiden startet lenge før Katrine Moholt & Tommy Steine fant veien til Halden. Brygga Kultursal er ikke et resultat av Allsang på Grensen. Case closed.

Brygga Kultursal er ikke et resultat av Allsang på Grensen. Case closed.

Tom Skjeklesæther

Jeg kan ikke huske at jeg så nesa på Thor Edquist da jeg i årene mellom 1999 og 2004 arrangerte konserter med bl.a. Madrugada, Asleep at The Wheel, Midnight Choir, Eldkvarn, Jon Langford & The Bloodshot Records Review, Big Bill Morganfield (sønnen til bluesgigant Muddy Waters) og Lars Demian på ute- og innescenene til serveringsstedet Kongens Brygge. Så mye for Edquists kulturinteresse.

Jeg er svært sikker på at tallene som Edquist bringer til torgs som forsvar for «utgifter til inntekts ervervelse», servert av noen som kaller seg Norway Convention Bureau (?), i vesentlig grad ikke tåler nærmere etterprøving.

Bureaet og Edquists egne tall: «17.584 besøkende på en sesong.»

Litt mindre enn de femti tusen man opererte med i mange år det altså, og de fordeler seg med ca. 2500 pr. innspilling. Det påstås at 70% av disse kommer fra utenfor Østfold og således legger beslag på 34.686 overnattingsdøgn i Halden og resten av Østfold.

Om det skulle stemme at Allsyngerne fyller kapasiteten på hotellene og campingplassene herfra til Oslo, kanskje noen andre kommuner burde være med på å betale for Allsang også?

Glem det, sannheten er at majoriteten av de som kommer utenfra for å la seg filme av TV2, kommer fra nær kjøreavstand og drar hjem igjen umiddelbart etter innspilling, før varene de har kjøpt på Svinesund tar skade av sommervarmen.

Edquist skriver også følgende; «Halden har som et av sine viktigste politiske mål at vi skal bli «arrangementsbyen», skal skape 200 arbeidsplasser innen arrangement og reiseliv. Det er fullt mulig og realistisk, men da må det markedsføring til. Og vi bruker altså det budsjettet på Allsang».

Sorry, Thor. Det holder ikke med markedsføring, spesielt ikke den som ikke er målrettet og godt motivert.

Derimot må det ideer og initiativ til. Det må rett og slett arrangører og ordentlige artister til. Det må lokal infrastruktur og know-how til.

Det må kanskje også en liten tro på den avdøde kongens fortsatte relevans til.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags