– Kulturpolitikken er som allsangen - gamle sanger om igjen

EKKO: – Leder i hovedutvalg for kultur idrett og mangfold, Joakim Karlsen (V), ordfører Thor Edquist (H) og varaordfører Anne-Kari Holm (Sp) kom med et ekko-budskap og gir allsangen æren for de meste, mener Hanne-Merete Jensen.

EKKO: – Leder i hovedutvalg for kultur idrett og mangfold, Joakim Karlsen (V), ordfører Thor Edquist (H) og varaordfører Anne-Kari Holm (Sp) kom med et ekko-budskap og gir allsangen æren for de meste, mener Hanne-Merete Jensen.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Kulturbasert drøvtygging

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Kulturpolitikken og kulturdebatten i Halden er nesten blitt som Allsangen – gamle sanger om igjen.

Torsdag 5. november står ordfører Thor Edquist, varaordfører Anne-Kari Holm og hovedutvalgsleder for samfunnsutvikling og kultur, Joakim Karlsen, fram i HA med posisjonens kultursatsing.

Da forventer man jo å få høre noe nytt, men i stedet er det meste som et ekko av hva som er blitt sagt tidligere.

Ikke engang betegnelsen «kulturbasert næringsutvikling» er særlig nytt og revolusjonerende, selv om de prøver å gi inntrykk av det.

«De siste ti årene har kommunen gått fra nær null aktivitet til et sydende liv om sommeren. Allsangen har vært en viktig motor, (…)».

 I 2013 uttalte ordføreren at «det blir dødt i Halden uten Allsangen». Ordføreren fikk da massiv kritikk fra lokale kulturaktører som står på året rundt, og har gjort det i flere tiår, men ordføreren ville verken beklage eller nyansere uttalelsene.

I så måte er det kanskje ikke så rart at det gjentas, men det er skuffende at han nå har fått med seg Venstre og Senterpartiet i nedrakkingen av det lokale kulturlivet.

Det nye kulturtrekløveret gjentar deretter nesten ordrett det tidligere rådmann Gudrun Haabeth Grindaker tidligere i år hevdet i et saksframlegg til politikerne – at det er takket være Allsangen at vi har fått store konserter, arrangementer og festivalen Tons of Rock til festningen.

Festivalsjef Svein Bjørge kunne imidlertid raskt slå fast at de slettes ikke hadde valgt festningen på grunn av Allsangen.

Det er altså ikke bare de lokale kulturaktørene politikerne blåser en lang marsj i. Skal du arrangere noe i Halden framover, har du vær så god å gi Allsangen æren for det!

For det er nemlig ingen grenser for hva vi kan takke Allsangen for. Det er Allsangen som har gjort festningen til en konsert- og kulturarena.

Det er Allsangen som har gitt oss et nytt hotell på festningen og det er Allsangen som er årsaken til at folk kjøper ferieboliger i Halden.

Det er i det hele tatt Allsangen som har gitt hele Halden økt omsetning og et omdømme som er i klar bedring.

Problemet med disse påstandene er at de bare er det – påstander. Det finnes ingen undersøkelser, regnskaper eller rapporter som kan underbygge noe av det som påstås.

GrenseArena AS har også prøvd seg, men i likhet med politikerne har de ikke noe mer enn uetterrettelige påstander å komme med de heller.

Det holder ikke å henvise til en rapport vi ikke får se, med en konklusjon basert på egne estimater. Men det var hyggelig at vi endelig fikk høre noe fra GrenseArena selv.

Det framstår ellers som om det er ordføreren som fyller vervet som både PR-rådgiver og pressetalsmann.

Ordføreren ser ut til å trives med de rollene, trass i sterke anbefalinger om å holde en armlengdes avstand til selskapet han har hatt tette økonomiske og personlige bånd til.

Men det er også gammelt nytt. Da er det vanskeligere å forstå hvordan GrenseArena ser seg tjent med denne formen for markedsføring.

Hadde de i det hele tatt eksistert uten ordføreren og kommunen? Klarer de verken å stå eller snakke for seg selv?

Hvorfor er det ingen som kan forklare hvorfor et så vellykket arrangement, som trekker fulle tribuner uke etter uke, fremdeles må ha millionstøtte fra kommunen, mens andre må klare seg uten?

Allsangen er åpenbart et populært arrangement som sikkert gir Halden noen positive ringvirkninger, og det bør vi absolutt diskutere og snakke om.

Men jeg skulle ønske politikerne, og gjerne GrenseArena også, kunne snakke til oss som innbyggere og medborgere, ikke som potensielle kunder som skal overbevises om et produkts fortreffelighet.

Mange av oss deltar nemlig i det lokale kulturlivet hele året, som arrangører, aktører og/eller publikummere og deltakere. Mange risikerer egen økonomi.

Vi vet nemlig at arrangementer som Allsangen ikke hadde hatt noen artister om det ikke hadde vært for små, lokale musikkscener og festivaler som Kanonrock – de som gjør det mulig for artister å komme seg opp og fram.

Vi vet at Tons of Rock booker Halden-artister og samarbeider med det lokale musikkmiljøet knyttet til Rockehuset og Tonehjulet Kräftpest.

Vi vet også at Grensetreffet har 20-årsjubileum i 2016 – det arrangementet i festningen og byen som kanskje er mest «Haldensk» med sine dype røtter i Haldens amcar- og raggarmiljø.

Et samfunn uten kultur er et samfunn uten identitet. Kulturen utvikles og formes av dem som lever i det til daglig.

Kultur og identitet kan ikke kjøpes eller importeres utenifra, det må få muligheten til å slå rot og utvikle seg på egne premisser.

Allsangen er sommergjesten fra storbyen som kommer for å lage liv og røre i småbyen mens sola skinner.

Lokalbefolkningen får lov til å være med å hjelpe til – og betale.

Hvorfor er det ingen som kan forklare hvorfor et så vellykket arrangement, som trekker fulle tribuner uke etter uke, fremdeles må ha millionstøtte fra kommunen, mens andre må klare seg uten?

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken