Allsangdebatt med sure toner

ALLSANG: Det er ikke bare Ari Behn som har bidratt med falske toner når det gjelder Allsang på Grensen. Arkivfoto

ALLSANG: Det er ikke bare Ari Behn som har bidratt med falske toner når det gjelder Allsang på Grensen. Arkivfoto

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Neste år feirer Allsang på Grensen 10 års jubileum i Halden. I løpet av de ni første årene har titusenvis av tilreisende fått sitt første møte med Halden, artister og TV-profiler har forelsket seg i byen vår, restaurant- og hotellbransjen i Norges vakreste by har blomstret og idrettslag og foreninger har fått millioner av kroner i dugnadsinntekter.

Allsang på Grensen burde vært en merkevare som utelukkende vekket stolthet eller i det minste anerkjennende nikk fra hele Haldens befolkning. Selv fra dem som nærmest får halvliteren fra Siste reis i retur opp ganen når de hører en VG-listaslager.

Likevel er det ikke sånn.

Selv har jeg aldri latt meg lokke opp i festningen av Katrine Moholt, og jeg har maksimalt sett et kvarter til sammen av en allsangsending på TV før det rett og slett har blitt for kjedelig. Likevel så er jeg hellig overbevist om at Allsang på Grensen har skapt store, positive bølger i Halden. Jeg tror det er den fremste årsaken til at Halden i løpet av disse årene har blitt en sommerby av dimensjoner. Hvorfor er det likevel så stor motstand blant enkelte mot prosjektet?

Det må Halden kommune og Allsang på Grensen ta en del av ansvaret for. Før Grensearena tok over sangfesten i 2014, hadde kommunen drevet prosjektet i sju år. Byens innbyggere fikk aldri svaret på hvor mye penger prosjektet kostet kommunen, og de som slo fast antall publikummere, hadde i beste fall liten kompetanse på telling av billetter.

Da Grensearena tok over prosjektet og Billettservice ble tatt med på laget, forsvant nemlig plutselig 40 prosent av publikummet fra festningen. Eller? Høres det sannsynlig ut?

Mer sannsynlig er det at det i mange år ble anslått et for høyt antall tilskuere i festningen. Som igjen ble brukt som et argument for å forsvare satsingen. Uavhengig av om det var med viten og vilje, så har det provosert og vært med på å gi ammunisjon til en stadig større kulturgerilja.

Forrige uke kom nyheten om at Allsang på Grensen i 2014 har bidratt med 31 ferske millioner kroner til Østfold i år alene, uten at det samtidig ble gitt innblikk i selve regnestykket. Det tilsvarer at hver og en av de 18.750 besøkende fra utenfor Østfold skal ha lagt igjen 1.653 kroner i fylket. Eller 6.613 kroner fra en familie på fire. Høres det sannsynlig ut når vi vet at en god del reiser rett inn og rett ut?

Bedre ble det ikke med den politiske posisjonens utspill om allsangen som motor i næringsbasert kultursatsing bare dager før rådmannen la fram et lokalt kulturbudsjett med blodige kutt. Det ble som å forsøke å slukke et brennende bål med en kanne bensin.

At eksrådmann Gudrun Haabeth Grindaker i fjor helt feilaktig skrev i en rapport at Tons of Rock kom til Halden på grunn av Allsang på Grensen, og at Thor Edquist, Anne-Kari Holm og Joakim Karlsen trakk paralleller mellom allsangen og lokalsuksessen Brødrene Colbjørnsen, er enda to uttalelser som provoserte de nevnte. I debatten som fulgte, ble kultur og allsang satt direkte opp mot hverandre.

Det er den politiske posisjonen og ikke kulturlivet i Halden som har ansvaret for at en duett mellom Katrine Moholt og Tom Skjeklesæther nå framstår som mindre sannsynlig enn noen gang.

Men også de fremste kritikerne har ansvar for at debatten rundt sangprogrammet tidvis har sporet av. De framstiller helt subjektive oppfatninger som nedskrevne sannheter. Og nekter å ta enkelte realiteter inn over seg. Vi vet for eksempel at 75 prosent av de besøkende til Allsang på Grensen kommer fra utenfor Østfold. I sommer utgjorde det 18.750 mennesker. Det er ikke tvil om at det renner vesentlig mer allsangmynt inn i Halden enn det renner ut. Det kunne også Thon-direktør Tom Erik Sandberg gå god for på HAs nettsider i helga. Med konkrete tall og fakta i hånda.

Det bør være plass både til allsang og det lokale kulturlivet i Halden. Det er ikke enten eller. Hvis en taper, vinner ikke nødvendigvis den andre.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken